Andai Allah Makbulkan Doaku


Ku ingin titipkan nukilan ini untuk diriku dan insan yang memerlukan-Nya..

“Aku ini kerdil, hina dan lemah, Ya Allah.. Setiap nafasku, kehidupanku, semuanya atas belas ehsan-Mu Ya Allah”

“Hamba ini sering berkehendakkan sesuatu.. Sering meminta kepada-Mu.. Tidak kira pagi dan petang, ku titipkan doa kepada-Mu”

“Kadang-kadang Ya Allah, hati menjadi gelisah. Adakah doaku tidak Kau terima? Adakah tiada jalan penyelesaian? Adakah Kau tidak sayang kepadaku? Adakah Kau hendak menghukumku?”

“Di waktu hati berasa begitu, ku yakin itu bisikan musuhku. Bisikan yang ingin membuatkan Aku berputus asa dengan-Mu. Sesungguhnya, Aku memohon perlindungan-Mu dari bisikan itu”

“Mujurlah. Ada insan yang sering memberi semangat. Katanya, sesungguhnya doa itu sampai kepada-Mu.. Hanya segera dan lewat yang menguji Qalbu. Pastinya ada hikmah di sebalik yang berlaku”

“Ku terfikir jika doaku Kau makbulkan. Adakah Aku akan terus berdoa kepada-Mu? Kurniakan aku iman pada-Mu, agar Kau, ku jadikan tempat mengadu”

“Hikmah di sebalik musibah itu Kau janjikan ibrah untuk diteladani.. Kau ingin mendengar rintihan hamba-Mu ini, kerana mungkin hamba-Mu ini tidak lagi berdoa pada-Mu selepas apa yang dihajati Kau penuhi”

“Didiklah hamba-Mu ini Ya Allah.. Agar meneladani ibrah yang Kau berikan kepada hamba-hamba-Mu yang soleh. Agar kuat hatiku memohon kepada-Mu.. Tetapkan hati dan lisanku kepada-Mu.. Ajarkan kepadaku erti kesabaran.. Yang dapat memberi sinar yang baru dalam keimanan”

“Buangkanlah sifat-sifat yang buruk dalam diriku, masukkan kebaikan dalam hatiku. Agar ku terus menuju redha-Mu Ya Allah”

“Ya Allah.. Sesungguhnya, jika sekalian manusia berhasrat untuk membuat kianat padaku dan ada pula sekalian manusia berkumpul untuk menolongku. Nescaya semua itu tidak akan berlaku TANPA IZIN-MU”

“Perkenankan doaku Ya Allah.. Kurniakan iman yang berterusan, agar Aku tidak tergolong dalam golongan hamba-hamba-Mu yang rugi”

“Naskah ini ku nukilkan untuk diriku. Agar tidak terlupa di kemudian hari yang Kau telah menolongku di waktu dulu”

Bila Allah cepat makbulkan doamu, maka Dia menyayangimu.
Bila Dia lambat memakbulkan doamu, maka Dia sedang mengujimu.
Bila Dia tak makbulkan doamu, maka dia merancang sesuatu yang lebih baik untukmu.

Bersangka baiklah pada Allah dalam apa jua keadaan.
Kasih sayang Allah mendahului kemurkaan-Nya..

ANDAI DOAKU DIMAKBULKAN, PERLUKAH AKU MELUPAKAN-MU?

LA ILAHA ILLA ANTA, SUBHANAKA INNI KUNTU MINAZZOLIMIN .. “Tidak ada Tuhan yang sebenarnya disembah melainkan Engkau, ya Allah. Maha Suci engkau, sesungguhnya aku adalah dari orang yang membuat zalim.”

2 thoughts on “Andai Allah Makbulkan Doaku

  1. Ya Allah tenangkan jiwa ini, bukakan jalan untuk penyelesaian segala masalah. Berikan aku kegembiraan supaya aku dapat membahagiakan orang lain Sesungguhnya hambamu ini kaya dengan sedekah senyuman, belas kasihan, kasih sayang, sesungguhnya hamba ini telah Kau jadikan sempurna akal dan ilmu.Ya Allah jadikan sedikit ilmu yang ada pada mu amalan yg membawa kebaikan di dunia dan akhirat. Hilangkan perasaaan putus asa ini. Bukakan mataku dengan rahmahmu ya Allah. Jadikan aku hamba yang bersyukur. Ya Allah sesungguhnya aku meletakkan pengharapan hanya pada Mu. Ampunkan lah doaa ku terhadapMu dan terhadap makhluk2 ciptaan Mu samada yg kusedari atau tidak. Ya Allah panjangkan umurku dalam keberkatan dan rahmatMu. Tenangkan jiwa ini. Hapuskan hutang hutangku. Bukakan pintu rezeki ku. Jadikan aku kaya dengan sedekah, kaya dengan amalan, kaya dengan sahabat-sahabat dan keluarga yang ramai untuk mentaati Mu dan mencintai rasul2 MU
    Amin , sesungguhnya hanya padaMu aku mengadu dan memohon pertolongan. Bukakan pintu rahmatMu Ya Allah dan bukakan hijab yang menghalang doaku sampai pada Mu. Ya Allah ampunkanlah dosa ibubapa ku, saudara mara seislam ku. Ya Allah jadikan pasanganku mencintaiMu dan jadikan aku mencintai orang-orang yang mencintai Mu dan Rasul Mu.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s