Rezeki ALLAH..


Salam…

Alhamdulillah…aku sngt brsyukur ke hadrat Illahi…di pagi Jumaat yg dberkati ni,aku diberikan kjutan yg sngt mengumbirakan diri aku…tp ak xnk la over sngt…sbb blom tntu lg ni..

Nk dijadikn ceritanya,smbl2 ak dop format laptop kawan Pak Tam Paan ni pas subuh td,tetiba Direktor InnoBuzz add ak kt Fesbuk..mule2 ak heran gak sape lak mamat ni kn…pastuh,bl ak apruv,ak tngk la profil die..tetiba jew,die chat kt fb..ak cap copy lg apew yg ak chat ngn die…korg jgn lk glk kn ak bl bc nih..

Camni la rupe chat trsebut…

 

26 – 11 – 2010

 

07:28

Mr. Ankit:       Hi Ashrul

This is Ankit from Innobuzz

07:28

Ashrul:            hi..

owh..

which branch?

07:28

Mr. Ankit:       I am the Director of the Group

07:29

Ashrul:            err…sorry sir..

i didnt knew..

07:29

Mr. Ankit:       I want to personally take your feedback and have a proposal.

Are you working somewhere right now?

07:30

Ashrul:            do u mean “right now” ??

now its about 7.30am sir..

07:30

Mr. Ankit:       I mean generally

07:30

Ashrul:            owh..

07:30

Mr. Ankit:       Are you doing Job right now?

07:30

Ashrul:            sorry..

yes..

07:30

Mr. Ankit:       We have a opening for Local Person in Innobuzz KL

07:30

Ashrul:            i c..

07:31

Mr. Ankit:       Please let us know if you would be interested.

07:31

Ashrul:            but my english language are relly bad sir when m speaking..

07:31

Mr. Ankit:       That would not be a problem since you will have to communicate with local malay people

07:32

Ashrul:            owh..

can i got d info first??

07:32

Mr. Ankit:       Sure.

07:32

Ashrul:            cz right now m working as computer technician..

07:32

Mr. Ankit:       We have 2 openings:-

1) Business Manager

2) Technical Trainer

07:33

Ashrul:            requirement??

07:33

Mr. Ankit:       Since you have completed CISE, you are eligible for CISE Trainer.

We will also give you company sponsored Training initially

to conduct sessions

07:34

Ashrul:            hmm..

thats kinda interesting to me..

07:34

Mr. Ankit:       You can work Part Time and Full Time

07:34

Ashrul:            ic..

07:34

Mr. Ankit:       For Part Time, you only need to come on Weekends ie Saturdays and Sundays.

07:34

Ashrul:            can u send to me a further detail?

07:35

Mr. Ankit:       Sure, Please send me an email with your resume to ankit@innobuzz.in

I will email you a detailed Job Description

07:35

Ashrul:            sir,i 4got to tell u..

07:35

Mr. Ankit:       yea?

07:35

Ashrul:            i dont take an examinatin yet..

i should take it about 2 weeks more..

07:36

Mr. Ankit:       NP:) If you become the Trainer, you also get Level 2 Training Free of Cost

You know about Level 2?

07:36

Ashrul:            networking security?

07:36

Mr. Ankit:       Yes. You can choose Any 3 Level 2 Modules

07:36

Ashrul:            owh…

okok..

07:36

Mr. Ankit:       For Full time employees, all Training is Complimentary.

07:37

Ashrul:            can i try in part tym first??

07:37

Mr. Ankit:       Sure.

07:37

Ashrul:            thnks..

07:37

Mr. Ankit:       Please email your resume.

07:37

Ashrul:            ok sir..

07:37

Mr. Ankit:       I will reply back with Job Description and other details.

07:38

Ashrul:            ok sir..

07:38

Mr. Ankit:       Thank you.

07:39

Ashrul:            thnx to u too..

07:39

Mr. Ankit:       no problem, your welcome. Bye.

07:39

Ashrul:            bye..

 

siyes ak brsyukur giler2…dpt pluang cmnih,bknnye sll..ak nk try amik part tym dl..kl rse ok,br lah ak tkr jadik full tym lak..huhu…tula,lps solat subuh,jgn tdo…cz pntu rzeki trbuka luas waktu pagi..

Sampai sini je aku nk kongsi ngn sape2 yg sudi jenguk page nih..

Sekian…

Wassalam..

“Jazaakumullahu Khairan Kathiiraa..”

 

Google Tips & Tricks


How to find and watch web-cameras:Type in one of the codes bellow into google.com search
engine:inurl:ViewerFrame?Mode=inurl:ViewerFrame?Mode=Refreshinurl:axis-cgi/jpginurl:axis-cgi/mjpginurl:view/indexFrame.shtmlinurl:view/index.shtmlinurl:view/view.shtmlliveappletintitle:”live view” intitle:axisintitle:liveappletallintitle:”Network Camera NetworkCamera”intitle:axis intitle:”video server”intitle:liveapplet inurl:LvApplintitle:”EvoCam” inurl:”webcam.html”intitle:”Live NetSnap Cam-Server feed”intitle:”Live View / – AXIS”intitle:”Live View / – AXIS 206M”intitle:”Live View / – AXIS 206W”intitle:”Live View / – AXIS 210”inurl:indexFrame.shtml Axisinurl:”MultiCameraFrame?Mode=Motion”intitle:start inurl:cgistartintitle:”WJ-NT104 Main Page”intext:”MOBOTIX M1” intext:”Open Menu”intext:”MOBOTIX M10” intext:”Open Menu”intext:”MOBOTIX D10” intext:”Open Menu”intitle:snc-z20 inurl:home/intitle:snc-cs3 inurl:home/intitle:snc-rz30 inurl:home/intitle:”sony network camera snc-p1”intitle:”sony network camera snc-m1”site:.viewnetcam.com -www.viewnetcam.comintitle:”Toshiba Network Camera” user loginintitle:”netcam live image”intitle:”i-Catcher Console – Web Monitor”

To search for a specific file, use these searches:
Method 1:intitle:”Index of” yourfilehere.extensionThis search is the best while looking for mp3’s avi’s and
all downloads…Method 2“parent directory “ /appz/ -xxx –html –htm –php –shtml –
opendivx –md5 –md5sums“parent directory “ DVDRip –xxx –html –htm –php –shtml –
opendivx –md5 –md5sums“parent directory “Xvid –xxx –html –htm –php –shtml –
opendivx –md5 –md5sums“parent directory “ Gamez –xxx –html –htm –php –shtml –
opendivx –md5 –md5sums“parent directory “ MP3 –xxx –html –htm –php –shtml –
opendivx –md5 –md5sums“parent directory “ Name of Singer or album –xxx –html –
htm –php –shtml –opendivx –md5 –md5sumsNotice that I am only changing the word after the parent
directory, change it to what you want and you will get a
lot of stuff.Method 3Put this string in google.com search:?intitle:index.of? mp3You only need add the name of the song/artist/singer.Example: ?intitle:index.of? mp3 jacksonMethod 4inurl:microsoft filetype:isoYou can change the string to whatever you want, ex.
Microsoft to adobe, iso to zip etc…

To search for a passwords, password files, forum
passwords, users use these searches:
METHOD 1intitle:”Index of” passwords modifiedallinurl:auth_user_file.txt”access denied for user” “using password””A syntax error has occurred” filetype:ihtmlallinurl: admin mdb”ORA-00921: unexpected end of SQL command”inurlasslist.txt”Index of /backup””Chatologica MetaSearch” “stack tracking:”Amex Numbers: 300000000000000..399999999999999MC Numbers: 5178000000000000..5178999999999999visa 4356000000000000..4356999999999999METHOD 2″# -FrontPage-” inurl:service.pwdFrontpage passwords.. very nice clean search results
listing !!
“AutoCreate=TRUE password=*”This searches the password for “Website Access Analyzer”,
a Japanese software that creates webstatistics. For those
who can read Japanese, check out the author’s site at:
http://www.coara.or.jp/~passy/
http://*:*@www” domainnameThis is a query to get inline passwords from search
engines (not just Google), you must type in the query
followed with the the domain name without the .com or
.net
Another way is by just typing”http://bob:bob@www”
“sets mode: +k”This search reveals channel keys (passwords) on IRC as
revealed from IRC chat logs.
allinurl: admin mdbNot all of these pages are administrator’s access
databases containing usernames, passwords and other
sensitive information, but many are!

allinurl:auth_user_file.txtDCForum’s password file. This file gives a list of
(crackable) passwords, usernames and email addresses for
DCForum and for DCShop (a shopping cart program!. Some
lists are bigger than others.

intitle:”Index of” config.phpThis search brings up sites with “config.php” files. To
skip the technical discussion, this configuration file
contains both a username and a password for an SQL
database. Most sites with forums run a PHP message base.
This file gives you the keys to that forum, including
FULL ADMIN access to the database.
eggdrop filetype:user userThese are eggdrop config files. Avoiding a full-blown
descussion about eggdrops and IRC bots, suffice it to say
that this file contains usernames and passwords for IRC
users.
intitle:index.of.etcThis search gets you access to the etc directory, where
many types of password files can be found. This link is
not as reliable, but crawling etc directories can be
really fun!
filetype:bak inurl:”htaccess|passwd|shadow|htusers”This will search for backup files (*.bak) created by some
editors or even by the administrator himself (before
activating a new version).Every attacker knows that changing the extenstion of a
file on a webserver can have ugly consequences.
Let’s pretend you need a serial number for windows xp
pro.In the google search bar type in just like this –
“Windows XP Professional” 94FBRthe key is the 94FBR code.. it was included with many MS
Office registration codes so this will help you
dramatically reduce the amount of ‘fake’ crack sites that
trick you…or if you want to find the serial for winzip 8.1 –
“Winzip 8.1” 94FBR

And to finish here are some cool stuff you can do in a
party or something…:Type in google search then press ‘I’m feeling lucky’:Google easter eggGoogle franceGoogle “your country’ and it will take you to google of
your country, intresting….google bearsharegoogle locogoogle gothicgoogle linuxgoogle l33tgoogle ewmewxx-klingonxx-piglatingoogle bsdgoogle easter egganswer to life the universe and everythinggoogle mozillagoogle gizoogle
Type in google search then press search:answer to life, the universe and everythingYup google has the answer to life, the universe and
everything…You can also visit: http://www.googleloco.com

p3n7357???


salam…

da lame ak xupdatekn blog nih ak rse…sbbnya,1-xder mase sngt nk update..2-lptop aku pch skrin tym jatuh moto tym lyn lap…haha…bodo gk ak nih kekadng…( korg yg bc nih,xyah nk gelak2 ckp ak mmg sll bodo pom…)hahaha..

hr nih 20-11-2010hr sabtu n dh last kls ak…gler,kjp lak aku rse kls nih..mggu dpn da exam…”p3n7357″.nmpaknya,ak kna start smpn duit blk,ak nk amik  level 2 lak…networking security…myb bg yg da pndai,korg da xprlu kot…tp bg ak,walau sikit ak xtaw,ak nk pstikn gk yg ak taw 100%..so,bnda2 cmnih,xpom merugikn ak..

bl pk blk,nk smbng degree yg ak defer skrg nih, ak kna cr 10k…8thn lg tuk dpt blk saham ak 30k tuh…kl nk,kna tggu lh…xkesah pom sal umo nih,xder pepe pom yg pnting…mak ayah aku pom da rse ok ngn lifestyle ak skrg…so,degree tu,ak akn continue blk bl da ader modal..wat mse skrg,ak nk dptkn cert sbnyk mngkin…bia ak paham dl semua bnda,br ak leh cont stdy ak…

pd member2 ak yg 1 bacth ngn ak,ak mntk maap sngt2 cz xdpt nk abeskn degree ngn korg…alah,ak taw korg pom ok jep kn…sem dpn,n strusnya,korg xkn rse pepe pom lg…huhu…tp,ak hrp,prshabtn kite sume akn trus kkl…cz korg yg tlg ak bina hdup ak blk tym ak btl2 jth..

p3n7357 mggu dpn,gler gk ak rse takot ngn exm tu…lptop xder lg…cne ak nk wat prep nih??huhu…smggu jew ak der mse…mntk2 la,mnggu nih,ak xkn bz sngt smpai mggu dpn…bnyk bnda yg ak nk kna stdy nih…

enth cne ak leh trpk,da nk abes taun nih…apew yg ak dpt lam taun nih??cam xder pepe pom yg ak ader….mkin rmai ak knl ngn dak2 yg terer2 lam bidang yg ak suker,mkin bnyk lak ak rse ’80d0h’ lam diri ak…hmm…ak kna cpt2 fix kn prob matter nih b4 taun br…cz,taun br nt,mkin rmai lak yg akn aku knl lg…hidup lampau ak,ak da brjaya buang 80% dr diri ak…huhu

klah,smpai cni jew dl..ak nk kuar mkn ngn arep jp,blk nt nk review chpter tuk pg nt n tdo sejam dua…kul 9,kna ader kt kls dh…k,papai…

~JAZAKUMULLAHU KHAIRAN KATHIRAA>>

Janda 18 tahun!!


Terdapat sorang duda anak 2 yang tinggal di sebuah kampung. Duda ni nama dia Amat. Amat ni dah 3 tahun menduda setelah kematian isterinya.

Pada satu hari , Amat yang dah lama kesepian terfikir kenapakah dia tidak mencari pengganti arwah isterinya, ada jugak yang akan menjaga dirinya nanti, fikirnya lagi. Amat pun cuba la merisik-risik dengan kekawannya, manala tau kekawannya ada calon yg sesuai.

Usin, kawan karibnya yang mendengar berita itu segera datang berjumpa dengan Amat kerana dia ada calon yg sesuai untuk Amat. Amat sungguh gembira bila mengetahui calon yang Usin nak rekomenkan adalah janda 18 thn. Beria-ia benar Usin supaya Amat menerima pilihannya. “nak ke dia kat aku yg dah tua ni , Sin ??” tanya Amat. “kau tu pun bukannya tua sangat Mat, baru 36 thn, rupa pun hensem lagi apa!” kata Usin membodek Amat.

“Tapi….kalau aku boleh jalankan, boleh tak kau bagi aku pinjamkan RM500 ?? aku nak pakai duit la..” kata Usin lagi. ‘ Jangankan RM500, RM1000 pun aku boleh bagi kalau betul kau boleh jalankan..tak payah pinjam” kata Amat tanpa berfikir panjang.

Usin pun segera berlalu dengan gembira bila memikirkan janji Amat.” kau tak payah susah-susah, semua aku uruskan, kau tau siap” janji Usin kepada Amat. Dipendekkan cerita tiba la hari yang ditunggu2 oleh Amat, hari dimana dia akan disatukan dengan isterinya yang baru, Leha nama bakal isteri Amat. Hari tu Amat sungguh segak dengan pakaian untuk upacara akad nikah dengan Usin disebelah sebagai pengapit yang memanjang tersenyum setelah koceknya berisi wang RM500 pemberian Amat.

Amat segera terbayangkan saat2 indah yang bakal dilalui bersama isteri barunya nanti. Sampai saja di rumah pengantin perempuan, Amat disambut meriah siap dengan paluan kompang lagi. Para tetamu menyambut Amat dengan senyum lebar. Siap sahaja majlis akad nikah , tiba la masa yang dinanti2 oleh Amat, iaitu untuk bertemu dengan isterinya. Amat pun dijemput untuk masuk ke dalam bilik pengantin untuk upacara membatalkan air sembahyang.

Tapi alangkah terkejutnya Amat bila didapati seorang perempuan tua yang layak digelar nenek sedang menantinya dengan senyuman yang sungguh menggoda. Amat mulanya merasakan itu hanyala satu gurauan dari pihak pengantin perempuan namun bila mak andam beria-ia menyuruh nenek itu mencium tangan Amat, baru la Amat sedar itula isterinya yang selama ini dibayangkan seorang janda muda 18thn.

“Usinnnnnnnnnn! !!!!!” jerit Amat sambil berlari keluar mencari Usin. Usin yang ketika itu sedang menjamu selera terkejut beruk mendengar jeritan Amat. “Kau tipu aku Sinnnn!!!” jerit Amat sambil mencekik leher Usin. “Tipu apa plak???” tanya Usin bingung. “Kau kata 18thn!!!!” balas Amat. “La…bukan umur dia yang aku maksudkan 18thn…tapi dia dah menjanda 18thn!!!” .

“Mintak balik duit akuuuuuuuuuuu!!!”

Cerita nih xder kaitan ngn sapew2 k??? Hanya rekaan semata2…hahaha

“Dlm diam ak mncintaimu”


Bab 1

“Awak. Awak jangan nak mengada ngada ye”

“Mengada apanya?”

“Awak pergilah tidur dekat sofa sana”

“Apasal pulak? Ni kan bilik saya? Katil saya? Suka sayalah”

“Awak? Kan saya dah cakap yang saya kahwin dengan awak sebab nak selesaikan masalah saya je?”

“Habis awak ingat saya nak sangat ke kahwin dengan awak? Manalah saya tau yang awak tipu saya. Dulu sebelum kahwin bukan main lagi, sayanglah, cintalah. Dah kahwin macam nilah. Dasar mata duitan”

“Habis awak tu apa? Jangan nak berlagak baiklah. Macam saya tak tau yang awak tu buaya tembaga. Perempuan keliling pinggang”

“Habis, siapa yang suruh awak couple dengan saya dulu?”

“Saja je, nak habiskan duit awak. Daripada saya habiskan duit awak sebelum kahwin dan kumpul dosa lebih baik saya habiskan duit awak lepas saya jadi isteri awak. Sekurang kurangnya taklah saya dapat dosa kering”

“Habis tu awak buat saya macam ni tak dapat dosa kering ke? Dapat dosa basah kot?”

“Dahlah malas saya nak bertekak dengan awak. Saya nak pergi tidur dekat bilik tetamu”

“Eh awak ni dah gila ke?”

“Apasal pulak?”

“Kan ke mak ayah awak tidur dalam bilik tu? Tak kan awak nak tidur dekat tengah tengah kot?”

“Ye tak ye juga. Tak apalah saya tidur dalam bilik air”

“Awak ni dah tebiat agaknya, apahal pulak sampai nak tidur dalam bilik air?”

“Yelah kalau masuk bilik air boleh saya kunci pintu. Sini macam tak selamat je”

“Eeii awak ingat saya nak sangat ke sentuh badan awak tu? Tak heranlah”

“Kucing kalau dah jumpa ikan dia tak kira ikan tu sedap ke tak sedap janji dia kenyang”

“Dah dah awak jangan bising dekat sini boleh tak? Saya nak tidur. Awak pergi main jauh jauh. Mengantuk sangat ni”

“Benci betul” Terpaksalah aku yang tidur kat sofa.

Bab 2

“Nur Masyitah bangun sarapan nak. Dah pukul 10 pagi ni. Ajak suami sekali” Puan Maziatul mengetuk pintu bilik anaknya.

“Ye mak dah bangun dah. Kejap lagi kami turun”

“Mas, mak dengan abah nak keluar kejap. Nanti petang kami baliklah”

“Okey mak. Baik baik jalan” Nur menyahut dari dalam

“Yelah”

“Awak. Bangunlah dah pagi ni” Nur melangkah ke arah katil dan memanggil suaminya.

Tiada jawapan.

“Awak. Dengar tak ni? Bangunlah kita sarapan”

Masih tiada jawapan.

“Awak” Masyitah menunggu seketika.

“Muhammad Izharudean bangunlah” Masyitah memanggil lagi kali ni panggilannya agak kuat.

“Amboi amboi dah berani nak panggil nama. Dah tak sayang mulut ke?” Izhar segera bangun.

“Apasal awak ni? Apa salah ke saya panggil nama awak? Kalau awak nak tau, mak saya selalu panggil nama penuh saya kalau saya tak dengar cakap atau susah nak bangun. Nampaknya cara ni memang berkesan”

“Saya bagi amaran dekat awak, lepas ni kalau awak panggil nama saya lagi siaplah awak”

“Awak ni peliklah. Panggil nama pun salah ke? Habis tu saya nak panggil awak apa?”

“Hah soalan ini yang saya tunggu tunggu selama ni. Panggillah abang ke? Sayang ke? Atau yang seangkatan dengannya”

“Abang? Sayang? Tebiat ke apa awak ni. Malam tadi mimpi apa sampai nak suruh saya panggil awak abang ni?”

“Mimpikan awaklah. Malam tadi saya mimpi yang awak dah mengandung 3 bulan”

“Mengandung? Alamak bahaya ni. Lebih baik saya pergi mandi. Lagi lama saya duduk sini saya pun boleh jadi gila macam awak. Dahlah awak pergi mandi kat bilik air sebelah tu. Mak dengan abah saya dah keluar” Nur melangkah ke arah bilik air.

“Eleh gila konon. Gila gila pun laki awak juga”

Bab 3

“Awak. Saya nak cakap sikit ni”

“Apa dia?”

“Awak ingat tak masa majlis perkahwinan kita tu?”

“Ye. Apa kaitannya?”

“Masa tu kan awak tanya saya, kenapa kawan kawan sepejabat kita semuanya tak datang?”

“Aaa. Apasal pulak?”

“Sebenarnya saya tak pernah bagi tau diorang pun”

“Apasal?”

“Sebenarnya saya tak nak sesiapa pun tau yang kita dah kahwin. Terutama sekali kawan kawan sepejabat kita”

“Habis tu kenapa awak biar mak ayah awak buat majlis kita kat kampung? Kan ke lebih baik kalau tak buat langsung?” Melampau betullah dia ni.

“Hisy awak ni. Kita ni bukannya kahwin curi. Apalah awak ni”

“Habis tu kenapa yang awak nak rahsiakan sangat perkahwinan kita ni? Tak macam kahwin curi ke?”

“Saya ada sebab sebab saya sendiri. Ala awak pun kahwin dengan saya bukannya sebab awak sayangkan saya kan? Kita kahwin sebab untuk selesaikan masalah masing masing. Awak dah lupa ke?”

“Awak ni sampai bila nak macam ni? Kita sekarang dah jadi suami isteri yang sah kan?. Kenapa dengan awak ni hah?”

“Yang awak tiba-tiba jadi emotional sangat ni kenapa?”

“Okeylah saya nak tanya awak. Apa yang akan awak jawab berkenaan inai di jari awak dan jari saya ni? Macam mana dengan cuti kita yang diambil pada masa yang sama?”

“Awak, saya dah planning baik punya” Nur senyum lebar

“Yang awak senyum sampai ke telinga ni kenapa?”

“Awak tak payah risaulah. Kan kita di bahagian yang berbeza walaupun sepejabat? Tentang cuti tu sebenarnya saya sepatutnya masuk kerja dua hari lepas tapi saya dah ambil m.c sampai lusa. Esok awak mula kerja kan? Saya cuti lagi. Pasal inai tu tak payah risaulah. Nanti saya cakaplah yang saya saja je pakai masa sepupu saya kahwin”

“Awak.. sampai bila?” Izhar bersuara perlahan sambil berlalu ke bilik.

Seandainya kau tau Nur apa sebenarnya yang aku rasa. Seandainya.
Izhar.. aku terpaksa buat semua ni. Maafkan aku.

Bab 4

“Masyitah, sebenarnya saya panggil awak ni ada perkara yang nak saya bagi tau awak”

“Apa dia Dato’?”

“Sebelum tu saya nak tanya, awak berinai satu badan ni? Kahwin ke?”

“Er.. tak Dato’ saja je pakai. Sepupu saya kahwin jadi saya pun join le sekaki”

“Oo saya ingat awak yang kahwin”

“Apa dia yang Dato’ nak cakap tu?”

“Saya nak transfer awak ke bahagian kontrak”

“Bahagian kontrak? Tapi kenapa?” Alamak, mati aku.

“Sebab saya rasa khidmat awak diperlukan di sana”

“Tapi saya tak ada pengalaman dalam bidang tu Dato’”

“Awak boleh belajar Mas. Di sana nanti boss awak adalah En. Muhammad Izharudean. Project Director. Rasanya awak kenal sangat kan?”

“Ye Dato’. Tapi..” Laki aku tak kan aku tak kenal tapi apasal tiba tiba je?

“Saya tau awak hairan tapi saya rasa awak dapat belajar banyak di bahagian kontrak”

“Tapi Dato’, saya dah biasa dan selesa bekerja di bawah Dato’”

“Masyitah ini peluang untuk awak belajar lebih banyak. Dah 2 tahun awak jadi secretary saya. Rasanya setiap hari awak buat kerja yang sama. Ini satu peluang yang baik untuk awak”

“Baiklah Dato’. Keputusan dah di buat saya tak boleh kata apa. You’re the boss” Nur berkata lemah.

“Baguslah kalau macam tu”

“Jadi bila sepatutnya saya berpindah ni?”

“Saya rasa hari ni awak kemas kemas dulu. Esok bolehlah awak mula bekerja dengan En. Izhar”

“Baiklah Dato’. Tapi apa jawatan saya di sana?”

“Tak banyak beza. PA kepada En. Izhar”

“Oo. Lagi satu. Macam mana dengan Dato’ kalau saya berpindah ke sana?”

“Itu awak jangan risau. Datin akan gantikan tempat awak. Datin tu dah lama merengek dengan saya, boring katanya duduk di rumah”

“Okeylah Dato’ saya keluar dulu. Nak berkemas” Patutlah beriya iya nak pindahkan aku.

“Masyitah, anggaplah ini sebagai kenaikan pangkat awak” Nur yang sudah melangkah berpaling dan melontarkan senyuman kelatnya.

Bab5

“Masuk sekejap”

“Baik En. Izhar” Nur melangkah menuju ke bilik Izhar yang hanya beberapa tapak setelah meletakkan ganggang telefon.

“Duduklah. Macam mana kerja?”

“Biasa je” Nur menjawab setelah mengambil tempat di depan Izhar.

“Tak kan tak ada apa apa yang luar biasa?”

“Tak adalah. Awak nak apa sebenarnya ni?”

“Awak temankan saya lunch meeting hari ni dengan sub-cont kita KN Construction boleh?”

“Ada ke boss tanya pendapat kuli dia bila nak buat keputusan?”

“Okeylah kalau macam tu rasanya awak setujulah. Kita bertolak pukul 12 nanti. Okey? Awak boleh teruskan kerja awak.” Kenapa kata kata kau seperti tusukan sembilu? Aku bukan seperti ketua yang lain. Sememangnya aku akan meminta pendapat rakan seperjuangan aku yang lain. Semuanya aku anggap seperti rakan seperjuangan walaupun aku adalah ketua. Kenapa kau berubah sehingga begini Nur? Kenapa kau tak semesra dulu? Sebelum kita berkahwin dulu? Apa yang berlaku sehingga kau begitu tega memberikan syarat kepada aku ketika aku melamar kau dulu? Kenapa? Kau dah lupa ke pada kenangan manis kita dulu? Nur. Hanya kau di hati. Aku akui sebelum ni aku berkawan dengan ramai gadis tapi bukan untuk tujuan lain hanya untuk mencari pasangan yang betul betul serasi dengan aku. Oleh kerana itulah aku sering di gelar ‘Mat Romeo’ ataupun ‘Playboy’. Tapi sejak aku mengenali kau aku mula memendam rasa. Aku mula menyintaimu secara diam. Aku begitu pasti waktu itu kau juga mempunyai perasaan yang sama seperti aku tapi sekarang aku tak dapat memahami kau. Kadang kala kau seperti meyayangi aku tapi kekadang kau seperti begitu membenci aku. Yang aku tak dapat terima, kenapa kau beriya iya merahsiakan perkahwinan kita? Kalau kau tak suka dengan perkahwinan ini kenapa kau setuju dulu? Kenapa Nur? Kenapa???? Adakah semuanya kerana wang? Adakah kau juga seperti gadis gadis lain? Mata duitan? Tapi aku rasa kau bukan macam tu. Entahlah.

Bab 6

“Tumpang tanya encik. Ini KKM Group’s kan?”

“Ye. Cik ni nak jumpa siapa?”

“Dato’ Kamarudean. Ada interview”

“Oo interview. Awak ni siapa?”

“Nama saya Nur Masyitah Bt Badrul Hisyam”

“Nur Masyitah. Kalau macam tu jomlah kita ke meeting room”

“Tapi encik ni?” Nur bertanya sambil melangkah seiring dengan jejaka tersebut.

“Orang yang awak nak jumpalah”

“Dato’?”

“Ye. Saya. Boleh kita mulakan temuduga kita?”

“Boleh. Boleh” Kata Dato’ tapi kenapa muda sangat?

“Apa awak ingat orang muda tak boleh jadi Dato’ ke?”

“Hah? Macam mana awak eh Dato’ boleh tau apa yang saya fikirkan?”

“Ala dah biasa sangat. Okeylah kita mula sekarang. Umur berapa?”

“22”

“Emm 22? Umur saya 25. Sesuai sangatlah tu”

“Apa dia? Sesuai?”

“Yelah. Sesuailah kalau kita nak bertukar tukar pendapat. Okey. Anak berapa?”

“Anak? Saya tak kahwin lagi. Anak kucing adalah”

“Buat lawak pulak awak ni”

“Maaf Dato’”

“Awak tinggal kat mana?”

“Sekarang ni masih tinggal dengan mak ayah di kampong. Kalau dapat kerja ni baru nak cari rumah sewa kat K.L ni”

“Tolong tulis alamat awak kat kertas ni”

“Tapi Dato’, kan ke saya dah serahkan semua butir butir diri saya sebelum ni? Dato’ tak semak ke?”

“Saya kata tulis, tulis ajelah”

“Baiklah Dato’” Nur menulis alamatnya di kampong lalu diserahkan kepada jejaka tersebut.

“Awak bukan tunangan orang kan?”

“Bukan”

“Eh lupa pulak. Ni tulis nombor handphone awak sekali”

“Yelah”

“Mak ayah awak buat apa di kampong?”

“Ini dah lebih ni Dato’, saya ke sini bukan untuk temuduga mencari jodoh. Tapi temuduga sebagai setiausaha Dato’” Nur meluahkan kemarahannya setelah tahap kesabarannya sampai ke kemuncak.

“Oo. Ye ke? Ingatkan temuduga untuk cari jodoh tadi” Jejaka tersebut senyum.

“Izhar! Dah habis interview? Boleh saya interview sekarang?”

“Boleh Dato’. Silakan” Izhar segera bangun.

“Hah? Apa ni sebenarnya?”

“Maaf cik Nur, sebenarnya saya bukan Dato’ Kamarudean. Nama saya Muhammad Izharudean bin.. er tak payahlah rasanya. Macam budak darjah satu pulak. Anyway thanks for this” Izhar melangkah keluar sambil mengoyang goyangkan kertas di tangannya.

“Boleh kita mulakan cik Masyitah? Maaf ye. Staff saya yang seorang ni memang macam tu”

“Ye Dato’”. Betul ke ni Dato’ Kamarudean? Atau ada lagi yang nak main mainkan aku?

“Saya memang Kamarudean. Orang yang sepatutnya menemuduga awak. Janganlah risau”

“Baik Dato’” Nur tersipu malu.

 

Bab 7

“Awak, jom kita pergi makan. Saya belanja”

“Tak apalah ‘Datuk’ saya tak nak” Nur mengemas mejanya.

“Ala awak ni. Benda tu dah setahunlah. Masih tak boleh lupa ke?”

“Nak lupa macam mana?”

“Maknanya awak memang sukakan sayalah?”

“Hee awak ni kan. Tak ada kerja lain ke?”

“Sekarang tak ada. Tengah free. Pasal tu saya ajak awak makan ni. Jomlah”

“Maaflah ‘Datuk’ saya tak nak. Saya dah bawa bekal. Sekarang ni saya nak pergi makan. Boleh ‘Datuk’?” Nur mengambil bekal makanannya dari dalam laci dan melangkah ke arah ruang dapur yang disediakan di pejabat tersebut.

“Awak, saya dah tau sangat yang awak selalu bawa bekal. Pasal tu saya dah tapau siap siap. Nak makan sekali dengan awak”

“Suka hati awak” Nur terus melabuhkan punggungnya di salah satu kerusi yang terdapat di situ setalah membasuh tangannya. Izhar pula mengambil tempat bertentangan dengan Nur. Meja kecil yang memang untuk dua itu penuh dengan bekalan yang di bawa oleh Nur dan juga bungkusan bungkusan yang di bawa oleh Izhar.

“Nur, tak kan awak makan seorang je kot? Tak kan tak nak share kot?”

Nur yang baru nak meyuap nasi ke mulutnya terkejut.

“Awak panggil apa saya tadi?”

“Nur. Kenapa?”

“Tak ada apa. Makanlah tapi kalau tak sedap jangan complain okey?”

“Awak pun janganlah segan segan. Ambillah lauk yang saya beli ni”

“Eh tak payahlah. Cukup apa yang saya bawa ni”

“Ala janganlah malu kucing. Malu malu rimau dahlah” Izhar berkata sambil meletakkan seketul pegedil dan ayam ke pinggan Nur. Manakala nur pula meletakkan ayam masak merah yang di bawanya ke dalam pinggan Izhar.

“Wah wah bukan main lagi. Siap bertukar tukar lauk ni. Saya ada miss apa apa ke ni?”

“Dato’. Jemputlah makan sekali”

“Tak payahlah. Saya ada date dengan girlfriend kejap lagi”

“Sapa?”

“Datinlah sapa lagi? Okeylah saya tak nak kacau awak berdua makan. Saya keluar dulu” Dato’ Kamarudean yang sudah melangkah berpatah semula.

“Izhar, kali ni jangan main main lagi. Okey? Be serious. I need answer as soon as possible. Don’t waste this good opportunity. Okey?”

“Okey boss”

“Kenapa saya tengok cara awak cakap dengan Dato’ ni macam kawan kawan je?”

“Kenapa? Tak kan tak boleh kot?”

“Bukan tak boleh tapi dia kan boss kita jadi seharusnya kita hormatkan dia. Macam tadi selamba je awak tanya dengan sapa dia keluar? Lain kali sopanlah sikit”

Pelik aku dengan budak ni. Tiba tiba jadi peramah. Macam dah kenal lama. Sebelum ni bukan main lagi sombongnya bila aku ajak borak. Setiap kali call tak layan. Bagi bunga. Tengok tengok bunga dah masuk dalam tong sampah. Bagi coklat ambil tapi bagi kat Kak Mira, suruh bagi kat anak dia. Tapi bila aku panggil Nur tiba tiba je berubah jadi macam ni. Apa sebenarnya rahsia di sebalik panggilan ‘Nur’?

Bab 8

Sejak dari hari tu kau dan aku menjadi rapat. Seperti sepasang kekasih. Tapi apa yang aku perhatikan kau sungguh berjimat. Walaupun kau bekerja sebagai seorang setiausaha tapi kau mahir dalam bidang kira kira. Kau ada budget bulanan kau sendiri. Kalah aku yang berkecimpung dalam bidang kontrak. Bermain dengan angka berbanding abjad. Cara kau yang sungguh sederhana sungguh menawan aku. Kau berbeza dengan gadis gadis lain. Bukan seorang yang bermata $$. Walaupun kau tidaklah sejelita gadis gadis lain tapi kesederhanaan kau memikat aku. Senyuman yang tak pernah lekang di bibir dengan lesung pipit di kiri dan kanan pipi. Ayunya kau di mataku. Cara pemakaian mu juga sungguh sederhana. Sentiasa berbaju kurung dan bertudung. Serba serbi cukup. Pakej yang aku harapkan sebagai pasangan hidup aku. Sunguh sunguh aku di lamun cinta. Lagu dendangan kumpulan Sting memang kena betul dengan aku.

Entah mengapa ku rasa tak menentu
Semenjak aku mengenali dirimu, sayang
Terbayang-bayang wajahmu di mataku
Hingga tersentuh rasa indah di kalbu
apakah ertinya

Aku tak tahu mengapa aku rindu
Ingin ku curah tetapi rasa malu
Cubalah engkau mengerti isi hati ku
Di dalam diam aku menyintai mu

Ku harap kau faham perasaan ku
Yang kini dilamun rindu pada mu
Sungguhnya aku telah jatuh cinta
Oh…indahnya bila bersama mu
Cinta ku dengan ikhlasnya
Janganlah engkau sia-siakan
Harapan dan impianku

Bab 9

“Awak, awak dah siapkan budget untuk bulan ni ke?”

“Dah. Kenapa?”

“Taklah saja je tanya?”

“Cakap pasal budget ni saya nak tanya awak sikit ni”

“Apa dia?”

“Awak ada bagi duit dekat mak ayah awak tak setiap bulan?”

“Tak ada. Kenapa awak tanya?”

“Tak baik tau awak buat diorang macam tu. Dahlah awak tak tinggal sekali dengan mereka dah tu tak bagi duit langsung. Berdosa awak tau”

“Nur, saya bukan sengaja tak bagi duit dekat diorang tapi masalahnya diorang dah tak ada. Dah meninggal 4 tahun lepas masa mengerjakan haji. Mereka meninggal di sana dan di kebumikan juga di sana. Tak kan awak nak suruh saya ikut diorang kot?”

“Sorry. Mana saya tau. Awak tak pernah cerita pun?”

“Awak tak tanya. Awak tanya saya yang awak tu macam mana?”

“La awak ni. Kan ke saya ada buku untuk budget bulanan? Awak pun pernah tengok hari tu kan?”

“Ye la tau. Tapi kenapa awak ni terlalu berkira sangat?”

“Maksud awak?”

“Yelah awak sepatutnya dah boleh beli kereta. Lesen pun dah ada tapi awak lebih rela naik bas atau LRT. Dah tu pulak selalu bawa bekal. Kalau nak ikutkan awak dah mampu sebab company kita dah sediakan hostel untuk kakitangan seperti awak. Banyak baki gaji awak yang awak simpan. Kenapa? Tak kan nak kahwin kot?”

“Saya ada impian yang belum terlaksana dan saya akan kejar impian saya tu tak kira walau sesusah mana pun”

“Apa dia?”

“Rahsia. Satu hari nanti awak akan tau juga”

Semuanya berjalan dengan lancar. Kau dan aku bertambah erat. Walaupun kita masing masing tak pernah mengucapkan kata kata cinta dan sayang aku pasti kau juga seperti aku. Sehinggalah hari itu.

Bab 10

“Har. Apa you buat kat sini?”

“Eh Tina. You buat apa pulak kat sini?”

“Eeei you ni. I tanya you dulu la. I saja je jalan jalan. You?”

“Nak jumpa kawan. Janji jumpa kat sini tapi mungkin tak sampai lagi kot”

“Ooo girlfriend ya?”

“Harap haraplah”

“Eh you tak jumpa lagi ke puteri idaman you tu?”

“Dah jumpa dah. Hari ni I nak lamar dia. Wish me luck”

“Oo really. I’m sure that she will say yes. Don’t wory”

“Thanks”

“Assalamualaikum”

“Waalaikumusalam. Hah Nur. Dah sampai pun awak. Kenalkan ni Tina. Tina, kenalkan Nur Masyitah”

“Hai. Tina”

“Hai” Mereka bersalaman.

“Okeylah Har, Mas, I balik dulu ada hal sikit. Before that, good luck Har” Tina berlalu setelah memeluk bahu Izhar dan melagakan pipinya dengan pipi Izhar. Kiri dan kanan.

“Jom Nur. Saya ada hal sikit nak cakap dengan awak”

“Apa dia?”

“Awak ni. Kot ye pun jomlah kita duduk kat kerusi sana tu. Shopping mall ni belum nak runtuh lagi”

“Apa dia” Nur bertanya setelah mengambil tempat di bangku tersebut.

“Nur, sudi tak awak jadi isteri saya?” Izhar berkata sambil menghulurkan sebentuk cincin kepada Nur.

“Ya” Nur berkata setelah hampir 10 minit mendiamkan diri. Manakala Izhar pula senyum hingga ke telinga.

“Tapi..” Senyuman Izhar mati serta merta.

“Tapi?”

“Dengan beberapa syarat. Kalau awak boleh setuju dengan syarat saya, saya pun akan setuju untuk menjadi isteri awak”

“Okey. Apa dia syarat awak”

“Yang pertama, saya tak nak bertunang sebaliknya kita terus nikah lepas 3 bulan”

“Okey. Lagi?” Lagi bagus macam tu.

“Yang kedua, saya nak majlis kita tu nanti hanya dibuat di rumah mak ayah saya kat kampong dan saya yang tentukan siapa tetamunya”

“Okye. Lagi?” Lagi senang kerja aku.
Yang ketiga dan yang paling penting..saya. saya..”

“Apa dia? Cakaplah tak payah malu malu. Abang akan turutkan”

“Saya nak… saya… saya nak hubungan kita sebagai suami isteri hanya pada nama”

“Apa maksud awak ni?”

“Saya tak nak awak sentuh saya”

“Hah? Tapi kenapa Nur? Kenapa?”

“Awak jangan tanya kenapa. Itu syarat saya. Kalau awak boleh terima kita boleh teruskan tapi kalau awak tak sanggup, biarlah kita hanya berkawan sahaja”

Kenapa syarat kau berat sangat? Tapi aku tak mahu kehilangan kau. Aku betul betul menyintai kau. Aku akan turutkan seandainya itu kemahuan kau kerana aku tak mampu hidup tanpa kau di sisi.

“Okey. Saya setuju”

 

 

Bab 11
“Awak. Awak cakap ada lunch meeting dengan client. Nak pergi ke tak ni? Sekarang dah pukul 11.30 ni. Jadi tak?”

“Jadi. Awak turun dulu kejap lagi saya datang”

“Okey” Nur melangkah meninggalkan Izhar.

Jauh mengelamun aku rupanya. Nur, sungguh pun kau membawa cahaya di dalam hidupku tapi hatimu sungguh sukar untuk diduga. Hanya Allah yang maha mengetahui.

Di De’lla Café.

“Fahim, Fahizul. Kenalkan my wife, Nur Masyitah” Nur memandang Izhar dengan pandangan yang penuh tanda tanya.

“Yang ke berapa ni?” Fahim bertanya dalam gurauan.

“The one and only”

“Yelah tu. Tapi I tak pernah jumpa pun Mas sebelum ni? Baru masuk ke?” Fahizul pula bertanya.

“Tak. Dah 2 tahun tapi sebelum ni saya bekerja sebagai setiausaha Dato’ Kamarudean. Cuma baru baru ni ditukarkan ke bahagian kontrak sebagai P.A En. Izhar”

“Bertuahnya you Izhar. Tapikan, kenapa Dato’ tu nak lepaskan setiausaha yang secantik ni? Kalau akulah..”

“Eh you all ni nak bincang pasal kerja ke atau nak interview mrs I?

“Alamak ada orang jealous lah”

“Tapi Fahim, betul juga cakap Izhar ni. Kau tak perasan ke yang tangan Mas tu berinai? Izhar pun. 3 jari kanan dan 3 jari kiri. Memang macam pengantin baru. Are you Mas? Izhar?”

“Tak adalah En. Fahizul. Kebetulan aje tu. Janganlah layan sangat gurauan En. Izhar ni. Dia memang suka bergurau” Izhar merenung Nur.

“Okeylah kita tak usik you lagi. Tapi sebelum kita mulakan perbincangan kita, I nak pergi gents room sekejap. Jom Fahim. You nak ikut ke Izhar?”

“No. Thank you”

“Awak, awak balik office dulu biar saya je yang bincang dengan diorang”

“Eh awak ni. Tadi bukan ke awak yang suruh saya ikut? Sekarang nak suruh saya balik pulak. Tak naklah saya. Kita balik sama samalah”

“Awak, dengarlah cakap saya ni? Baliklah”

“Awak, saya nak balik naik apa? Kita datang sama sama, balik pun sama samalah”

“Awak drive kereta saya. Awak pun tak buat apa apa kat sini. Dengar kitorang berbincang je. Nanti awak boring pulak”

“Awak. Kenapa sebenarnya ni?”

“Nur, dengarlah cakap saya ni. Nah kunci kereta saya. Pergi cepat” Menyesal aku bawa kau ke sini, bukannya aku tak tau perangai dua beradik tu. Kalau boleh semua perempuan nak di tacklenya.

“Yelah. Nanti awak nak balik macam mana?”

“Itu awak jangan risau pandailah saya”

“Okey”

“Eh Izhar mana Mas nak pergi tu?” Fahim dan Fahizul yang baru sampai bertanya serentak apabila terpandang Nur meninggalkan mereka.

“Ada hal sikit kat office tu. Can we proceed with our agenda?”

“Okay”

Bab 12
Apasal dengan Izhar ni? Cemburu ke dia? Tak kan pulak. Apasal pula dia suruh aku balik office? Dia terasa ke dengan tindakan aku yang menidakkan status kami? Atau dia terasa bila aku terkasar bahasa dengan dia bila dia ajak aku temankan dia tadi? Bukan aku sengaja tapi bila aku nampak si Tina tu pagi tadi terus emosi aku berubah. Geramnya aku bila teringatkan macam mana dia peluk dan berlaga pipi dengan Izhar. Depan aku pulak tu. Si Izhar pulak layan aje orang macam tu. Itu yang aku terbawa bawa marah aku bila Izhar minta aku temankan dia. Tapi apa sebenarnya hubungan mereka? Kalau diorang tu pasangan kekasih kenapa Izhar nak kahwin dengan aku? Dan apa pula hubungan Tina dengan Dato’ Kamarudean? Tak kan Dato’ pun boleh terpikat dengan perempuan macam tu? Pakai baju pun macam tak cukup kain je. Datin Nadia tu jauh sepuluh kali lebih baik dari Tina. Izhar. Lelaki pertama yang Berjaya membuat aku gila bayang macam dalam lagu Sting tu, Dalam Diam Aku Menyintaimu tu. Memang kena sangat dengan aku.

Entah mengapa ku rasa tak menentu
Semenjak aku mengenali dirimu, sayang
Terbayang-bayang wajahmu di mataku
Hingga tersentuh rasa indah di kalbu
apakah ertinya

Aku tak tahu mengapa aku rindu
Ingin ku curah tetapi rasa malu
Cubalah engkau mengerti isi hati ku
Di dalam diam aku menyintai mu

Perwatakannya yang bersahaja memikat aku. Kesungguhannya melembutkan hatiku. Yang paling penting panggilannya terhadapa aku, itu yang membuat aku teruja untuk mengenalinya. Memang selama ini aku mengimpikan seorang jejaka memanggilku dengan panggilan Nur yang membawa maksud kepada cahaya. Aku ingin menjadi cahaya di dalam hidupnya. Menerangi perjalanan hidupnya. Setiap kali dia memanggilku dengan panggilan itu secara automatic aku akan lembut hati. Tapi adakah dia mengerti perasaanku ini dan kenapa aku mengenakan syarat syarat itu?

Bab 13

“Nur, awak pernah cakap yang awak ada impian yang awak nak kejar kan?”

“Ye. Kenapa?”

“Boleh awak berkongsi impian awak tu dengan saya?”

“Belum masanya lagi. Kalau dah sampai masanya saya akan bagi tau awak”

“Awak masih tak nak bagi tau saya tapi saya nak berkongsi impian saya dengan awak”

“Apa dia?”

“Sebenarnya saya nak sangat buka sebuah rumah kebajikan untuk anak anak yatim dan juga warga emas. Saya nak bagi sebanyak mungkin perhatian dan kasih sayang untuk mereka yang memerlukan”

“Kenapa?”

“Sebab saya sangat sukakan budak budak. Tambahan pula ibu bapa saya pun dah tak ada jadi dapatlah saya menumpang kasih pada mereka”

Aku pun sama Izhar, aku nak menjaga mereka yang memerlukan. Walaupun aku masih mempunyai mak dan abah tapi mereka bukanlah ibu bapa kandung aku. Mereka ambil aku dari rumah anak yatim semasa aku berumur 3 tahun setelah ibu bapa aku meninggal dalam kemalangan jalan raya. Mak mandul jadi aku membesar tanpa adik, abang ataupun kakak. Sebab tu aku sangat sayangkan anak anak dan juga warga emas supaya aku boleh menumpang kasih sayang mereka. Aku tak pernah bagitau impian aku kerana aku takut orang akan metertawakan aku. Sungguh aku tak sangka yang impianmu dan impianku sama. Suatu kebetulan yang betul betul tak ku sangka.

“Nur, awak dengar tak apa yang saya cakapkan ni?”

“Hah? Apa dia?”

“Saya sangat berharap yang saya dapat kejar impian saya tu. Sebagai mana awak sedang mengejar impian awak. Dan saya juga amat berharap yang saya mendapat pasangan hidup yang sama seperti saya dan dapat menolong saya menguruskan rumah kebajikan tu nanti”

“Amboi tingginya impian awak tu”

“Ya. Awak nak tau apa yang saya nak bagi nama rumah tu nanti?”

“Apa?”

“Nur Kasih”

“Nur Kasih?”

“Ya Nur Kasih. Cahaya kasih. Nur, kita kejar sama sama impian saya tu ya?” Izhar bersuara perlahan namun masih jelas diperdengaran Nur.

“Apa Dia?”

“Tak ada apalah”

Insya Allah Izhar. Insya Allah saya akan cuba untuk mengejar impian kita tu.

Demi kerana impian kita tulah aku mengenakan syarat syarat tu semasa kau melamar aku Izhar. Aku tak mau sesiapa pun mengetahui tentang perkahwinan kita dan melarang kau dari menuntut hak kau sebagai seorang suami kerana aku tak nak ada sebarang komitmen dan kebarangkalian aku akan mengandung sebelum sempat kita mengapai impian kita tu. Seandainya impian itu terlaksana aku tak akan melarang seandainya kau ingin mengumumkan perkahwinan kita di dalam akhbar sekalipun. Aku mengahwinimu bukan kerana wang tapi kerana aku betul betul mencintaimu Izhar. Sabarlah Izhar, mungkin tak berapa lama lagi.

 

Bab 14

“Awak, bangunlah awak. Dah pukul 11 pagi ni”

“Bangunlah awak. Awak ni kan kalau cuti mesti macam ni. Liat sangat nak bangun”

“Awak. Bangunlah” Memandangkan tiada sebarang jawapan Nur memanggil agak kuat.

“Muhammad Izharudean. Bangunlah”

Izhar membuka mata lantas menarik Nur yang sewaktu itu sedang duduk disampingnya menyebabkan Nur terbaring. Lalu Izhar melekapkan bibirnya ke atas bibir Nur untuk seketika dan melepaskannya. Nur segera bangun dan menutup mulutnya dengan kedua dua belah tangannya.

“Kan saya dah bagi amaran pada awak hari tu, jangan panggil nama saya. Awak degil. Kalau rasa rasa nak kena tutup mulut dengan mulut cubalah panggil nama saya lagi” Izhar berkata selamba lalu duduk di birai katil.

“Habis awak tu susah sangat nak bangun. Macam mana lagi saya nak kejut awak?”

“Banyak lagi cara lain yang awak boleh guna. Kan saya dah cakap, kalau boleh saya nak awak panggil saya abang?”

“Awak. Panggilan tu kan tak penting? Janji saya hormatkan awak kan?”

“Nur, dahlah kita ni nama je suami isteri takkan sampai nak panggil abang pun tak boleh?”

“Kenapa panggilan yang jadi isu sekarang?”

“Nur, sampai bila awak nak macam ni? Cuba awak bagi tau saya kenapa awak setuju kahwin dengan saya?”

“Kan saya dah cakap sebab nak habiskan duit awak dan untuk selesaikan masalah saya” Sebab saya mencintai awak Izhar. Terlalu mencintai awak.

Izhar mengeluh kuat.

“Cakap pasal duit ni, saya nak pakai duitlah. RM 5,000.00. Boleh?”

“Tak habis habis duit. Perempuan semuanya sama. Saya ingatkan awak lain tapi rupa-rupanya sama je. Nah” Izhar menghulurkan sekeping cek setelah menulis jumlah dan menurunkan tandatangan.

RM 15,000.00? aku minta RM 5,000.00 je. Marah ke?

“Esok awak kena ikut saya pergi Langkawi. Ada meeting kat sana. 3 hari. Saya dah book tiket dan juga hotel”

“Tapi.. saya..”

“Tapi apa?” Izhar merenung Nur dengan matanya yang sengaja dibesarkan. Marah sangat nampaknya.

Nur hanya mengelengkan kepalanya. Izhar melangkah ke arah bilik air.

Macam mana ni? Aku ada janji dengan budak budak tu nak belikan baju baru. Tunda lagi. Nak beli susu, pampers. Macam mana ni? Nak minta tolong siapa lagi ni?

“Kenapa? Susah sangat ke nak ikut saya ke sana? Apa pun, esok awak tak boleh bawa handphone. Okey?” Izhar yang berdiri di luar bilik air bersuara.

“Hah? Kenapa?” Kenapa pulak tak boleh bawa handphone?

“I’m the boss right?”

“Yes. You’re the boss” Nur bersuara lemah.

Bab 15

Kenapa dengan Izhar ni? Suruh aku ikut tapi sekarang tinggal aku sorang sorang dekat sini? Book bilik pulak satu je. Memang aku isteri dia tapi hakikat ni tak ada siapa pun yang tau kat office tu. Mau kecoh diorang tu kalau dapat tau yang aku dengan Izhar sebilik. Mau di tuduh aku berzina pulak. Hish kalut betul lah. Izhar, apasal ni sebenarnya? Ada meeting ke tak ada? Kalau ada kenapa tak suruh aku ikut? Rasanya setiap kali meeting kena buat laporan. Kalau aku sendiri tak ada nak buat laporan macam mana? Pening pening. Hal budak budak tu lagi. Handphone pun tak ada. Macam nak pecah kepala aku ni. Keluar ambil angin kejap la. Nur berjalan lambat lambat mengikut saja langkah kakinya tanpa tujuan.

“Eh, macam kenal je lelaki tu” Nur berjalan lebih laju dan mengamati lelaki dan perempuan yang jalan beriringan tidak berapa jauh darinya.

“Sah. Memang Izhar. Dengan Tina. Kalaupun dia nak bercengkarama dengan Tina janganlah ajak aku temankan dia kat sini. Meeting konon. Meeting apa? Meeting dengan Tina? Habis tu nak suruh aku buat laporan apa? Laporan budget untuk perkahwinan korang ke?

Baru saja Nur ingin berpatah balik ke biliknya Izhar yang terpandangnya melambai lambai sambil memanggil namanya.

“Nur!. Nur!”

Dah ada awek kat sebelah tu buat apa nak panggil aku lagi?. Nur tak dapat menahan kesedihannya lagi. Matanya juga sudah tidak dapat menampung genangan air lalu mengalir tanpa henti. Nur berlari ke arah biliknya.

Izhar yang hairan dengan tindakan Nur mengejarnya.

“Nur. Nur. Tunggu!”

Nur yang sudah masuk ke dalam biliknya terus megemas bajunya ke dalam beg.

“Kenapa ni?” Izhar yang baru sampai bertanya.

“Saya nak balik K.L”

“Yelah tapi kenapa?”

“Awak cakap ada meeting?”

“Ye. Memang saya ada meeting kat sini. Apa masalahnya?”

“Meeting dengan siapa? Tina?”

“Are you jealous Nur?” Izhar tersenyum.

“No I’m not. I’m very happy right now. Very happy”

“Awak, janganlah macam ni. Kita kan baru je sampai pagi tadi? Lagipun dah nak malam ni. Mana ada flight?”

“Tak kisahlah nak naik apa pun saya sanggup asalkan boleh balik hari ni”

“Tak boleh. Saya tak benarkan awak balik hari ni?”

“Awak siapa nak halang saya?”

“Suami awak”

“Saya tak kira saya nak balik juga”

“Nur, dengarlah cakap saya. Kalau awak nak balik juga tunggulah sampai esok. Malam ni awak tidur sini. Dah lewat ni. Bahaya. Esok pagi saya hantar awak. Okey?”

“Okey tapi saya nak bilik lain”

“Nur, selama ni pun kita sebilik juga kan? Tapi saya tak pernah pun sentuh awak kan? Tak kan sekarang awak tak percaya saya? Lagipun kan sini ada dua katil yang berasingan? Dahlah, jom kita pergi makan dulu lepas tu kalau awak nak tidur. Tidur dulu saya ada hal sikit hari ni. Mungkin lewat sikit baru balik”

Bab 16

Ya Allah, 25 missed call dari Firdause. Oh ya aku lupa yang aku ada janji dengan dia hari ni. Nak beli barang keperluan untuk anak anak ku itu. Baik aku sms Firdause, suruh dia bawa budak budak tu ke Pertama Complex jam 3 nanti.

Jari jari Nur menekan nekan punat telefon bimbitnya.

“Apa agaknya yang Izhar tengah buat sekarang? Tengah berseronok dengan Tina ke? Sampai hati dia buat aku macam ni. kalau ye pun marahkan aku tak kan sampai nak main cinta dengan Tina? Siapa sebenarnya Tina tu? Apa hubungan mereka? Kenapa Izhar tak pernah ceritakan pasal dia kat aku? Kalau dia kekasih Izhar, apa pula hubungan dia dengan Dato’? Pening kepala aku. Dari aku fikirkan semua ni lebih baik aku uruskan hal anak anak ku itu. Izhar, aku akan buat kejutan pada kau semasa kau balik nanti. Tunjukan pada kau yang impian kita telah terlaksana.”

***************

Nur, tak sangka kau sayangkan aku rupanya. Kalau tak masakan kau cemburu bila kau nampak aku dengan Tina? Sebab tu kau nak sangat balik ke K.L. Aku tau. Akhirnya dapat juga aku ketahui isi hatimu sayang. Alang alang lalu sini singgah Pertama Complex sekejaplah, nak belikan tudung untuk sayangku.

Izhar melangkah masuk ke dalam complex tersebut setelah memparkir keretanya. Izhar melangkah perlahan lahan sambil matanya melilau mencari tudung yang berkenan di hatinya. Sehinggalah dia terpandangkan Nur mendukung seorang bayi berusia lebih kurang 3 ke 4 bulan bersama sama beberapa kanak kanak dan seorang jejaka. Mencuba pakaian yang terdapat di situ. Izhar yang marah dengan keadaan itu bertindak keluar dari complex itu.

“Patutlah beriya iya nak balik K.L, ada hal lain rupanya. Siapa budak budak tu? Anak dia ke? Tak mungkin. Tapi baby tu? Lagi tak mungkin, 2 tahun Nur bekerja sepejabat dengan aku tak pernah pulak aku tengok badan dia berisi. Sepanjang 7 bulan aku kahwin dengan dia tak pernah pulak aku perasan perubahan badan dia. Tak mungkin tu anak dia. Tapi siapa mereka? Apa dia buat dengan duit duit yang selalu dia minta selama ni? Setiap kali minta RM 5,000.00. Rasanya dah berpuluh puluh ribu ni. Apa dia buat dengan duit tu semua? Siapa mereka? Apa kaitan mereka dengan duit yang aku bagi tu? Arrhgggg…. Pening. Pening. Apasal kau buat aku macam ni Nur. Apasal?”

Bab 17

“Eh Fina, kau nak tau tak pasal boss kita tu?”

“Apasal pulak dengan En. Izhar?”

“Kau tak perasan ke sejak si Masyitah tu ditukarkan ke bahagian ni, boss kita dah banyak berubah?”

“Aku perasan juga. Setiap kali dia pergi mana mana mesti dia bawa si Mas tu. Taulah dia tu P.A tapi aku hairanlah diorang tu. Masa mula mula tu lagi aku pelik. Masa Mas baru tukar kat sini”

“Tangan dia berinai kan?”

“Itu satu hal, yang aku pelik En. Izhar pun berinai juga. Aku rasa mesti ada something dengan diorang ni”

“Aku pun rasa macam tu juga. Aku rasa si Mas tu queen control lah sebab tu En. Izhar bawa dia ke mana mana pun”

“Iyelah aku pun rasa macam tu. Tak sangka kan? Nampak macam baik je tapi…”

“Yelah. Sejak Mas bertukar kat sini En. Izhar dah jarang bergurau dengan kita semua. Dulu ada juga dia belanja kita makan kadang kadang. Ataupun tanya pendapat kita. Sekarang ni semuanya di serahkan bulat bulat dekat si Mas tu”

“Yelah Iza, En. Izhar tu seorang boss yang baik tapi disebabkan si Mas tu dia jadi macam ni”

“Itu kau belum dengar lagi berita panas yang aku dengar ni. Budak budak admin semua dah kecoh tau”

“Apa dia?”

“Kan hari Isnin itu hari diorang pergi Langkawi?”

“Ha’ah aku dengar juga. 3 hari kan?”

“Betullah tu. Kebetulan Tini budak admin tu bercuti kat sana. 3 hari jugak tapi dia check in hari Ahad. Malam hari Isnin tu dia sajalah ambil angin dengan hubby dia. Kau tau apa?”

“Apa?”

“Dia nampak En. Izhar dengan Mas tu baru balik dari makan. Dia buat selamba jelah. Saja je dia perhati diorang. Tengok tengok diorang masuk bilik yang sama tapi tak sampai 15 minit En. Izhar keluar balik tapi dah tukar baju lain. Tini ni pun buat dek jelah. Saja je duduk kat situ. Sembang sembang dengan hubby dia. Satu jam lepas tu En. Izhar balik. Masuk bilik yang sama lepas tu tak keluar keluar. Lama juga Tini tunggu kat situ, adalah 2 jam. Tak keluar keluar. Lampu pun dah padam. Dia pun blah lah”

“Tak sangka ye En. Izhar boleh buat kerja macam ni. Betul ke kau ni? Macam tak percaya je aku ni”

“Kalau tak caya pergilah tanya Tini”

“Tapi apasal En. Izhar tak masuk office sampai sekarang hah? Dah dekat 2 minggu ni?”

“Mana aku tau kau tanyalah dekat ‘mrs’ dia”

“Kau tanyalah kalau berani. Suruh aku pulak”

Nur yang mendengar sedari tadi melangkah perlahan ke arah tempatnya.

Aku mesti berjumpa dengan Dato’.

Bab 18

“Cuba awak bagi tau saya Mas, kenapa awak nak letak jawatan?”

“Saya ada masalah peribadi Dato’”

“Masalah apa? Mas, kalaupun awak nak letak jawatan orang yang sepatutnya awak bagi tau adalah Izhar, bukan saya”

“Tapi En. Izhar dah lama tak masuk office. Saya tak tau dia ke mana”

“Awak P.A dia sepatutnya awak lebih tau” Dato’ Kamarudean bersuara agak keras.

“Saya tak tau Dato’. Betul saya tak tau”

“Mas, saya nak awak jelaskan tentang gossip yang saya dengar pasal awak dan Izhar. Saya rasa awak pun tau apa maksud saya kan?”

“Dato’ sebenarnya kami tak buat perkara yang tak baik pun”

“Kalau dah duduk sebilik baik apanya?” Suara Dato’ Kamarudean semakin meninggi.

“Sebenarnya Dato’, Izhar tu suami saya. Kami dah kahwin secara sah”

“Kalau dah kahwin kenapa kami tak pernah terima apa apa undangan pun?”

“Semua ni salah saya Dato’, tapi kalau Dato’ tak percaya saya boleh tunjukkan sijil nikah kami”

“Baiklah Mas, awak ceritakan pada saya apa sebenarnya yang dah terjadi?” Suara Dato Kamarudean beransur rendah.

“Sebenarnya Dato’, dah 7 bulan kami kahwin. Silap saya kerana beri Izhar 3 syarat sebelum bersetuju dengan lamarannya”

“3 Syarat?”

“Ye.yang pertama, majlis tu mesti diadakan selepas 3 bulan. Yang kedua, majlisnya mesti diadakan di kampung saya dan jemputannya saya yang tentukan. Yang terakhir sekali, saya tak benarkan Izhar menyentuh saya”

“Mas. Mas. Kenapa awak setuju dengan lamaran Izhar kalau macam tu? Kerana wang?”

“Dato’, saya setuju sebab saya sayangkan dia bukan sebab duit”

“Habis tu kenapa awak letakkan syarat syarat tu?”

“Sebab nak kejar impian kami”

“Impian awak berdua?”

“Sebenarnya Dato’, saya ada impian untuk membuka sebuah rumah kebajikan untuk anak anak yatim dan juga warga emas. Sebab tu saya bersusah payah mengumpul duit. Tak sangka yang Izhar juga ada impian yang sama. Sebab tu lepas kahwin saya selalu minta duit dari Izhar untuk perbelanjaan pembukaan rumah tersebut”.

“Apa kaitan syarat tu dengan impian awak berdua?”

“Saya tak nak ada komitmen lain sebelum sempat impian tu terlaksana”

“Kenapa? Awak takut mengandung ke?” Dato’ Kamarudean senyum.

“Ye Dato’. Saya bukan tak nak anak tapi saya nak impian tu tercapai dulu”

“Pernah tak awak berbincang dengan Izhar pasal hal ni?”

“Tak pernah Dato’. Saya ingat nak beri kejutan pada dia tapi rasanya dia dah tak perlukan saya dalam hidupnya. Entah entah sekarang ni dia dah kahwin lain”

“Kenapa awak cakap macam tu pula”

“Yelah Dato’ dah banyak kali saya nampak Izhar dengan Tina. Sebelum kahwin dulu siap peluk dan berlaga pipi lagi. Last sekali masa dekat Langkawi dulu. Pasal tulah saya tak sanggup nak duduk sana dan balik keesokan harinya. Tapi Izhar sampai sekarang tak Nampak bayang. Entah entah tengah honeymoon dekat sana”

“Mas, tak baik buruk sangka dengan suami sendiri”

“Betul Dato’ saya tak tipu. Rasanya Dato’ pun kenal dengan Tina tu. Saya pernah nampak dia jumpa Dato’ dulu”

“Ha.. ha.. ha.. Tina tu ke?”

“Kenapa Dato’ ketawa?”

“Sebenarnya Mas saya pun ada rahsia juga yang nak diceritakan pada awak”

“Apa dia Dato’?”

“Sebenarnya Izhar dan Tina tu adik saya”

“Hah? Saya tak percayalah. Izhar tak pernah cerita pun? Dato’ pun sama. Lagipun saya tak pernah dengar dari staff yang lain pun?”

“Izhar memang macam tu. Awak ingat tak masa awak datang untuk interview dulu?”

“Ye. Izhar menyamar sebagai Dato’. Jadi?”

“Awak ingat kalau dia hanya staff biasa saya berani ke dia buat macam tu? Sebenarnya Mas, Izhar yang beriya iya suruh saya panggil awak untuk di temuduga lepas dia baca C.V awak. Gambar yang awak sertakan sekali masa tu masih ada dalam simpanan Izhar sampai sekarang. Lepas saya interview awak, saya cakap pada dia yang awak tak sesuai sebab tak cukup pengalaman dan juga penampilan yang terlalu sederhana tapi dia tetap suruh saya lantik awak sebagai setiausaha saya sedangkan masa tu Datin yang pegang jawatan tu. Kebetulan masa tu Datin tengah mengandung jadi dia suruh saya bagi cuti pada Datin supaya awak boleh gantikan dia. Izhar nak awak berada di bawah saya supaya saya boleh menilai awak dan dari penilaiannya saya, saya rasa awak seorang gadis yang baik sebab tu saya tak halang dia bila dia nak berkawan dengan awak. Penukaran awak ke bahagian kontrak pun atas permintaan Izhar sendiri. Izhar memang rapat dengan saya walaupun kami berbeza 15 tahun. Izhar tak pernah rahsiakan apa apa dari saya. Syarat syarat awak tu pun dia ada ceritakan pada saya. Masa tu memang saya tak setuju tapi dia cakap mungkin ada baiknya sebab dia boleh menguji awak”

“Menguji saya?”

“Ye. Sama ada awak kahwin dengannya kerana wang atau sayang sebab tu dia selalu tanya awak kenapa awak kahwin dengan dia tapi awak selalu cakap yang awak nak habiskan duitnya kan?”

“Ye. Memang salah saya. Tak sepatutnya saya cakap macam tu pada dia”

“Mas, saya tau semua masalah rumahtangga awak. Tadi tu saya cuma nak dengar dari mulut awak sendiri je. Saya dah dapat pastikan yang awak kahwin dengan Izhar kerana awak sayangkan dia bukan kerana duit. Sebab tu saya ceritakan semua ni pada awak sedangkan di sini tiada seorang pun yang tau Izhar tu adik saya”

“Tapi Dato’ semuanya dah terlambat. Izhar dah marah sangat dengan saya. Sampai sekarang saya masih tak tau dia di mana”

“Izhar ada di rumah keluarga kami, bersama saya. Awak ingat tak hari yang awak balik K.L tu?”

“Hari Selasa. Kenapa Dato’?”

“Sebenarnya Izhar pun balik hari yang sama tapi lewat sikitlah. Kebetulan dia singgah ke Pertama Complex, nak cari tudung untuk awak. Masa tu dia nampak awak dengan beberapa orang budak dan ada seorang lelaki bersama awak. Tengah cuba baju. Dia marah sebab tu dia tak nak jumpa awak”

“Ooo itu Firdause. Penjaga budak budak tu. Dia dah kahwin pun Dato’. Isteri dia pun kerja dekat rumah bakti tu tapi tak dapat ikut sebab nak jaga warga emas yang tak larat nak jalan. Bayi yang saya dukung tu pun anak Firdause dengan Fatimah. Memang saya bawa mereka keluar untuk beli baju dan keperluan yang lain”

“Kalau macam tu Izhar salah faham dengan awaklah”

“Tapi Dato’ yang saya tak faham, Dato’ cakap yang Tina tu pun adik Dato’ juga tapi gaya mereka tak macam adik beradik pun?”

“Tina tu dengan Izhar memang macam tu. Ramai orang salah faham dengan mereka. Sebenarnya jarak antara saya dengan mereka memang jauh. Tina tu beza dengan saya 12 tahun. Izhar pula 15 tahun. Tina dan Izhar rapat dengan saya lebih lebih lagi Izhar. Tapi Tina dengan Izhar tak berapa rapat sangat sebab Tina belajar di asrama lepas tu melanjutkan pelajaran ke U.K. Sebab tu mereka macam kawan kawan je. Dahlah awak jangan risau. Balik nanti ikut saya. Pujuk si Izhar tu.

“Baik Dato’”

“Janganlah panggil Dato’ lagi. Panggil aje Along. Lagi satu, Along dah putuskan untuk buat majlis korang berdua hujung bulan ni. Tak boleh menolak lagi”

“Okey Dato’ eh Along”

Bab 19

“Masuklah Mas, bilik Izhar tu dekat atas belah kiri”

Nur menaiki tangga menuju kearah bilik Izhar. Pintu dikuak. Izhar ada di dalam. Tengah tidur. Nur mendekati Izhar lalu duduk di sampingnya.

“Awak. Saya datang ni. bangunlah” Tiada jawapan

“Awak. Bangunlah. Tak elok tau tidur petang petang macam ni” Masih tiada jawapan

“Awak”

“Muhammad Izharudean bang..” Izhar lantas menarik tangan Nur sebaik membuka matanya sehingga menyebabkan Nur terbaring. Izhar merapatkan mukanya ke muka Nur. Agak lama mereka berkeadaan begitu dan kemudian Izhar melepaskan pegangannya.

“Sorry. Sorry. Saya lupa sangat. Lain kali saya tak panggil nama awak lagi. Okey?”

“Ada apa awak datang sini?”

“Nak jumpa dengan awaklah. Saya rindu sangat tau dengan awak”

“Dahlah tak payah nak bodek saya. Awak nak berapa pulak kali ni?” Izhar bertanya sambil mengeluarkan buku cek dari briefcasenya.

“Awak, saya datang sini bukan sebab nak minta duit. Saya datang sebab nak ajak awak balik rumah. Jomlah kita balik ke rumah kita”

“Apa bezanya? Kita ni kan nama je suami isteri. Awak sendiri yang nak macam tu kan? Lagipun kan awak kahwin dengan saya hanya untuk menghabiskan duit saya je?”

“Awak, saya minta maaf banyak banyak okey. Memang tak sepatutnya saya buat awak macam tu tapi sebenarnya saya setuju kahwin dengan awak bukan sebab duit tapi….”

“Ahh sudahlah. Saya tau kenapa awak tiba tiba berubah macam ni”

“Apa maksud awak?”

“Yelah. Saya tau yang Along dah ceritakan semuanya pada awak. Yang saya ni adik dia jadi awak nak berbaiklah dengan saya supaya senang awak nak habiskan harta kami”

“Masya Allah. Sumpah awak, bukan itu niat saya”

“Dahlah jangan nak berlakon depan saya. Cakap berapa awak nak kali ni? RM 20,000.00, RM 30,000.00 atau RM 50,000.00?”

“Awak, sampai hati awak. Saya tak nak duit. Saya nak awak. Saya kahwin dengan awak bukan sebab duit tapi sebab saya betul betul cintakan awak” Nur berkata perlahan lalu terus berlari keluar dari bilik tersebut menuruni tangga.

“Nur tunggu” Izhar cuba mengejar tapi Nur sudahpun keluar dari rumah tersebut.

“Har, kenapa ni? Mari ke dalam Along ada hal sikit nak cakap dengan Har” Izhar mengekor Dato’ Kamarudean ke ruang tamu walaupun dia sebenarnya ingin mengejar Nur.

Bab 20

“Awak, dah seminggu majlis kita selesai tapi awak masih macam ni. sampai bila awak nak marahkan saya?”

“Saya macam biasa je”

“Awak, hari ni saya nak berterus terang dengan awak”

“Berkenaan apa?”

“Berkenaan impian saya”

“Hai.. apa mimpi awak nak ceritakan impian awak tu? Bukan ke selama ni awak berahsia sangat?”

“Ye. Memang salah saya. Ini dia impian awak dan juga saya” Nur menghulurkan sekeping gambar yang telah siap dibingkaikan. Potret yang mengabadikan sekumpulan kanak kanak dan juga warga emas di hadapan sebuah rumah yang terdapat papan tanda ‘Rumah Bakti Nur Kasih’.

“Saya kahwin dengan awak sebab saya betul betul cintakan awak. Saya tak sangka yang impian kita ni akan terlaksana secepat ni. saya bagi syarat syarat tu sebab tak nak ada komitmen lain sebelum sempat kita capai impian kita tu. Hari tu lepas selesai majlis kita kat kampung, mak dan abah panggil saya dan serahkan geran rumah mak dan ayah kandung saya. Rupa rupanya mak ayah kandung saya dan mak dengan abah kawan baik jadi selama ni diorang jadi pemegang amanah kepada satu satunya harta yang mak ayah tinggalkan. Duit yang awak selalu bagi dan juga duit simpanan saya tu saya gunakan untuk membaiki rumah tu dan juga perbelanjaan yang lain lain” Nur bersuara melihatkan Izhar yang hanya mendiamkan diri.

“Abang tau. Saja je nak dengar dari mulut sayang sendiri. Hari tu lepas sayang lari tinggalkan abang, Along dah ceritakan semuanya”

“Eei sampai hati. Awak ni saja je nak dera saya”

“Hai.. tak kan ber‘awak‘ lagi? Abanglah”

“Yelah cik abang sayang, intan, payung”

“Hah macam tulah. Ni abang nak tanya kat sayang ni”

“Apa dia?”

“Kenapa sayang kahwin dengan abang?”

“Sebab nak habiskan duit abanglah”

“Eleh tak nak mengaku konon. Hari tu yang nangis nangis cakap cintakan abang tu apa? Tadi pun”

“Habis tu dah tau nak tanya buat apa?”

“Saje je, suka nak menyakat sayang. Suka nak dengar sayang cakap yang sayang cintakan abang”

“Bencila”

“Benci ke sayang?”

“Abang…”

“Okeylah. Okeylah. Kita pergi lawat ‘Nur Kasih’ ye?”

“Okey”.

Stuxnet – Winsta, Malware virus that makes your Low Disk Space


 

A study of the spread of Stuxnet by Symantec showed that the main affected countries as of August 6, 2010 were:-

statistic

 

For those of you who use internet, you should be careful if you try to visit a website address which is indicated as have pornographic content, or for you who always visiting cracking site for download software crack, because without you realize when you try to use the crack code,  it will be could cause turned out the file that actually contains a trojan script “Stuxnet or Winsta“.

If you’ve already run the file, the “Stuxnet” will managed to infect a computer, and will make some files as follows:
–    C: \ WINDOWS \ system32 \ winsta.exe
–    C: \ WINDOWS \ system32 \ drivers \ mrxcls.sys
–    C: \ WINDOWS \ system32 \ drivers \ mrxnet.sys

File “winsta.exe” made will swell for the rest of the existing hard disk space, it will be causing the hard drive becomes full (usually the C drive or system of the OS).  While the file is a file mrxnet.sys and  mrxcls.sys actively used to infect other computers and devices that are connected ( like USB flash or removable drive ).

Actually Winssta.exe is the original files of Windows that is useful for WinStation Monitor, which is one of the tools from Microsoft that is used in Windows 2000 to monitor Terminal Services client session. Location of these files should also be located at C: \ ProgramFiles \ Resources \ winsta.exe. For further information on the following article you can see at http://support.microsoft.com/kb/320190

Some of the symptoms and effects that occur if you are infected with a trojan “Stuxnet” is as follows:

– Hard-disk computers in the network suddenly fully and your will get a warning “Low Disk Space”. Winsta.exe will growing and make adjust the remaining disk space you have (the C drive or system OS).

– The notification from windows system which informs that the rest of your disk space is empty will appears.

– Because of your disk space is empty, so you can not store data again or you can run certain programs that require hard drive space / use the cache.

– The computer will seem to hang or slow, if you are connected to network, you will be disconnected from the network, because some windows system files that become victims of infections are:

1. Svchost: files relating to network connections, with this file to infect the network will be disconnected.
2. Lsass: making slow and the computer hangs and restarts itself, this was done by infecting files.
3. Spoolsv: can not print data via a printer, this is done with this file to infect.

Trojan Virus “Stuxnet” It spreads by exploiting usb storage or full access network. Trojan infected computer will do automatically, because by creating execution files which name,
~ WTR [random_numbers]. Tmp
The steps that must be done to make cleaning a virus is as follows:

–          Clean the virus removal tools using Dr.Web CureIt. You can download the following link:
http://www.freedrweb.com/download+cureit/

–          Fix the windows registry is already in the modification of the virus with the following steps:

Copy this script to use WordPad or Notepad :

[Version]
Signature=”$Chicago$”
Provider=Project-880.com
[DefaultInstall]
AddReg=UnhookRegKey
DelReg=del
[UnhookRegKey]
HKCU, Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced, ShowSuperHidden,0×00010001,1
HKCU, Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced, SuperHidden,0×00010001,1
HKCU, Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced, HideFileExt,0×00010001,0
HKLM, SOFTWARE\CLASSES\batfile\shell\open\command,,,”””%1″” %*”
HKLM, SOFTWARE\CLASSES\comfile\shell\open\command,,,”””%1″” %*”
HKLM, SOFTWARE\CLASSES\exefile\shell\open\command,,,”””%1″” %*”
HKLM, SOFTWARE\CLASSES\piffile\shell\open\command,,,”””%1″” %*”
HKLM, SOFTWARE\CLASSES\regfile\shell\open\command,,,”regedit.exe “%1″”
HKLM, SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon, Shell,0, “Explorer.exe”
[del]
HKLM, SYSTEM\CurrentControlSet\Services\MRxCls
HKLM, SYSTEM\CurrentControlSet\Services\MRxNet
HKLM, SYSTEM\ControlSet001\Services\MRxCls
HKLM, SYSTEM\ControlSet002\Services\MRxNet
HKLM, SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Enum\Root\LEGACY_MRXClS
HKLM, SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Enum\Root\LEGACY_MRXNET
HKLM, SYSTEM\ControlSet001\Services\Enum\Root\LEGACY_MRXClS
HKLM, SYSTEM\ControlSet002\Services\Enum\Root\LEGACY_MRXNET

Save the file with the name “repair.inf”. Use the Save as type option to Text Document in order to avoid mistakes. Right-click the file “repair.inf” then select “Install”, then restart your computer. Clean temporary files, this in order to prevent the rest of the trojan is trying to become active again. Use tools like “ATF Cleaner” or use the windows feature is “Disk Clean-Up.”

Next step use the following script to prevent the virus infected your computer again :

@echo off
del /f c:\windows\system32\winsta.exe
rem rd c:\windows\system32\winsta.exe
md c:\windows\system32\winsta.exe
del /f c:\windows\system32\drivers\mrxnet.sys
rem rd c:\windows\system32\drivers\mrxnet.sys
md c:\windows\system32\drivers\mrxnet.sys
del /f c:\windows\system32\drivers\mrxcls.sys
rem rd c:\windows\system32\drivers\mrxcls.sys
md c:\windows\system32\drivers\mrxcls.sys
attrib +r +h +s c:\windows\system32\winsta.exe
attrib +r +h +s c:\windows\system32\drivers\mrxnet.sys
attrib +r +h +s c:\windows\system32\drivers\mrxnet.sys

Save the file with the name “winsta.bat”. Use the Save as type option to Text Document in order to avoid mistakes. then run the file by double clicking on it.

Aku -Part III


Salam ukhuwwah semua…

~Alhamdulillah…aku sngt bersyukur pada Illahi cz minda aku masih mampu untuk berfikir n tngn aku masih mampu tuk menaip kat word[ress nih…-Thnx a lot Wrdpress- ke’bizi’an hidup aku skrg nih dah makin mmbataskn aku tuk updatekn blog nih…thnx pada yg setia membaca ruangn blog aku yg xmenarik sngt nih…blog yg hnya mnjadi tmpat aku melepaskn tension aku,serabut kpla aku n adalah sedikit2 brkongsi ilmu yg aku taw..

~Sedar xsedar,hari nih da masuk 3 nov 2010..bgitu cpt mase brlalu…umur aku pom akan naek lg satu angka tahun dpn..da tue  dah aku nih…huhu.Pada member2 aku n adik2 aku semua yg masih berjuang dngn pengajian korg,ak hanya mampu doakn korg akn trus maju dngn lbh hebat lagi…hanya doa yg mmpu aku bg kt korg…aku??masih dithap yg jauh lbh rendah dr korg…i/allah,kl ader rzki aku tuk turut berjuang,aku akn cbb sebaik mngkin…n pada member2 aku n adk2 aku yg dah brjaya abeskn pengajian dorg,aku hnya mmpu ucpkn thniah pd korg…aku sngt bngga ngn korg semua..smoga setiap memori yg pernah kiter semua lalui dl akn tetap terpahat kt hati korg…n plng pnting..thnx cz jd member aku n adk2 aku…

~Aku sekarng ni hnya mmpu tuk teruskn perjuangan aku mcm nih…selok-belok prjlnn hidup kiter semua sngt berbeza..kau dngn cara kau,n aku dngn cara aku..tp yg pasti,ak akn pstikn diri aku mmpu tuk genggam ijazah gak satu hari nt…pada fyra,thnx cz sll sokong aku…n semoga hidup fyra pasnih trus bahagia ngn abg botak…~ngeee 🙂 . setelah beberapa ketika aku memeras minda aku brfikir,akhirnya aku tau apa yg harus aku lakukn dlm hidup aku..keperitan hidup aku dh pom mematangkan diri aku…(w/pom ader sesetengh org pk ak xmatang..). aku sedar,ayah aku,mak aku,adik2 aku semua berharap pada aku..impian dorg adalah impian aku..semangat dorg adalah semangat aku..

~Tak pernah pom terdetik dihati aku tuk mmbenci diri aku..tp sblknya aku rse bngga cz aku adlh aku..pahit getir dalam hidup aku dh pom mngjr aku erti sebuah khdpn..ak bngga cz sentiasa ggl..cz stiap kali aku ggl,ak akn dpt brmcm22 pngetahuan..di ketika ini,ak dah xgentar tuk hadapi kggln..cz kggln aku adlah sumber inspirasi aku tuk terus berjaya nt..setiap kekecewaan ,kegagalan, kekalahan aku pasnih,aku akn pastikn diri aku xbuang kepedihan dan kesedihan tu…sbbnya,ak nk berjaya gak dlm hidup aku

~Aku sedar setiap kegagalan yg aku dpt adalah satu anugerah dr Illahi..bkn bala..n ak smbut dngn penuh kesyukuran..aku xleh nk jd cam arep yg bnyk cita2..sbb aku xsetaraf dngn die,ak msh jauh ktnggln….aku cma hnya ada satu cita2…ak nk jd seorng yg mmpu melaksanakn setiap impian aku..xkesahlah kl ambil masa yg pnjg..tp ak akn berpuas ht…

~Tamatnya blog aku hari nih,dngn sukacitanya aku nk bagi satu syair arab..:

ومما زادني شرفا وتيها * وكدت بأخمصي أطأ الثريا
دخولي تحت قولك يا عبادي * وأن صيرت أحمد لي نبيّا

mksdnya: Dan apa yg menambahku rasa mulia dan gembira # dan seakan2 menyentuh hujung gugusan bintang, (Adalah) masuknya aku di dalam firman Engkau (Allah): “wahai hambaku” # dan juga Engkau menjadikan Ahmad (Muhammad) sebagai Nabiku…

~Sekian sahaja tuk kali nih..Wassalam..